Соціальний захист учнів школи
У школі в минулому навчальному році був створений соціальний паспорт, в якому на обліку знаходилися такі категорії учнів:-
-Діти, сильні до правопорушень, вживання алкоголю, тютюну- 3
- Діти з багатодітних сімей – 42
- Діти напівсироти – 11
- Діти з малозабезпечених сімей – 15
- Діти з особливими освітніми потребами –7
- Діти – сироти - 12
- Діти, батьки яких є учасниками АТО – 5 .
На виконання Закону України «Про охорону дитинства» були організовані заходи:
- Безкоштовне харчування для дітей сиріт, дітей, батьки яких учасники-АТО та дітей з особливими освітніми потребами;
- Учні даних категорій відвідували обласні Новорічні свята, отримували подарунки;
- Відпочивали в пришкільному таборі;
- Усі учні пільгових категорій відвідували гуртки, групу продовженого дня.
Двічі на рік класні керівники забезпечували висновок про стан утримання, навчання та виховання дитини, над якою встановлено опіку та надання даного висновку до служби у справах дітей.
Створення умов для забезпечення психічного та фізичного здоров’я учнів та педагогів.
Ураховуючи пріоритетні напрямки діяльності соціально- психологічної служби в 2017-2018 навчальному році, соціальний педагог Артюшенко Н.В. працювала над проблемним питанням «Розвиток системи цінностей і якостей особистості і вияв її через власне ставлення до навколишнього світу; профілактика негативних звичок серед школярів».
Метою роботи впродовж навчального року було:
- Сприяння глибокому усвідомленню учнями важливості дотримання людиною життєвих цінностей;
- Дотримання учнями загальнолюдських моральних цінностей в шкільному колективі та суспільстві в цілому;
- Створення умов для психологічного комфорту і безпеки учня, задоволення його потреб за допомогою соціальних, правових, психологічних, медичних, педагогічних механізмів попередження і подолання негативних явищ в сім’ї і в школі;
- Вивчення особливостей життєдіяльності та індивідуального розвитку особистості або групи:
- виявлення обдарованих і талановитих дітей;
- Поліпшення психологічного клімату в учнівському колективі;
- Профілактика негативних явищ та пропаганда здорового способу життя серед учнів, батьків;
- Виховання в учнів здорового способу життя.
Завдання, які було визначено в роботі:
- Захист інтересів дітей в усіх сферах життєдіяльності, забезпечення соціально-педагогічного патронажу дітей та молоді, як головного пріоритету і цінності в суспільстві;
- Здійснення посередництва між школою , сім’єю, центрами соціальних служб для молоді, кримінальної міліції , органів місцевого самоврядування з метою адаптації дитини до вимог соціального середовища і створення умов для її благополучного розвитку.
- Вивчення та реальна оцінка особливості соціального середовища, ступінь і спрямованість впливу середовища на особистість, соціальних негараздів у сім’ї, що потребують додаткової педагогічної уваги.
- Пропаганда здорового способу життя серед учнів, батьків.
- Залучення батьків, медичних працівників, дільничного міліціонера, служб у справах сім’ї , дітей та молоді та інших служб для роботи у напрямі оздоровлення підростаючого покоління.
- Різнобічне інформування дітей, батьків, вчителів про вплив негативних чинників на здоров’я і розвиток людського організму.
Робота з виконання поставлених завдань базувалася на нормативно - правовій основі: Закон України "Про освіту", Закон України "Про загальну середню освіту", Положення про психологічну службу системи освіти України, План заходів Міністерства освіти та науки щодо розвитку психологічної служби на період до 2017 року, Наказ від 05.06.2008 №244 «Про організацію роботи з дітьми, сім’ї яких опинилися у складних життєвих обставинах», Наказ від 02.07.2009 року №616 “Про внесення змін до Положення про психологічну службу системи освіти України”, Наказ Міністерства освіти і науки України від 28.12.2006 "864 "Про планування діяльності та ведення документації соціальних педагогів, соціальних педагогів по роботі з дітьми – інвалідами», Міністерства освіти і науки України від 23.07. 2015 №1\9 - 374 "Про забезпечення фахівцями та пріорітетні напрямки діяльності психологічної служби системи освіти у 2017-2018 навчальному році".
Виходячи з цього, соціальний педагог працював над проблемою особистісного зросту та соціалізації учасників навчального процесу. Для цього психологічною службою школи впродовж навчального року була проведена робота з учнями, батьками, вчителями в слідуючих напрямках: психодіагностична робота, консультаційна робота, корекційно-відновлювальна та розвивальна робота, психологічна просвіта, навчальна діяльність, організаційно-методична робота, зв’язки з громадськістю.
Діагностичні дослідження.
На початку року було проведено соціальну паспортизацію класів і на основі неї було створено соціальний паспорт школи. Аналізувалася зайнятість у гуртках, секціях учнів усієї школи та учнів, що потребують підвищеної психолого-педагогічної уваги.
З учнями 1 класу проведена діагностика психологічної готовності першокласників до шкільного навчання (Методики: адаптація «Дерево», «Мій клас», Методика психолого-діагностування «Моє ставлення до членів родини»).
З учнями 3 класу було проведено діагностування «Настільки ти комунікабельний» з метою визначення рівня комунікабельності та вміння планувати свій час.
Був здійснений контроль за адаптацією учнів 5 класу до нових умов навчання: дослідження мікроклімату у класному колективі, діагностика рівня адаптації. (Методики: «Дерево», «Мій клас», анкета для вивчення рівня пізнавальної активності та анкета по адаптації до 5 класу, «Ставлення до школи»).
З учнями 9 класу було проведено анкетування: «Ставлення учнів до класу та школи» з метою налаштування до позитивного ставлення учнів до однокласників, вчителів, навчання; соціометричне дослідження учнів (соціометричний метод Дж.Морено) з метою визначення міжособистісних відносин у класі та соціальних групах; анкетування учнів підліткового віку щодо схильності до вживання алкоголю, тютюнових виробів та наркотичних речовин («Моє ставлення до …); анкетування «Рівень розвитку самосвідомості» з метою діагностування ціннісних життєвих орієнтацій у підлітків; анкетування «Моє відношення до куріння» з метою направлення до здорового способу життя; були проведені психодіагностичні заходи в рамках тижня професійної орієнтації з метою виявлення професійної спрямованості учнів (методики «Тест професійної спрямованості», «Карта інтересів») та проведено годину спілкування з елементами тренінгу «Різноманітний світ професій»).
З учнями 6 класу було проведено анкетування «Мій вільний час» з метою визначення захоплень учнів в позаурочний час та рівень творчого потенціалу;
З учнями 7-8 класів було проведено анкетування «Мій вільний час» з метою визначення захоплень учнів в позаурочний час та рівень творчого потенціалу; соціометричні дослідження Дж. Морено з метою визначення взаємин в учнівському колективі; «Моє відношення до куріння» з метою профілактики шкідливих звичок та направлення до здорового способу життя.
З учнями 5 – 8 класі за запитом адміністрації школи було проведено моніторингове дослідження «Рівень комунікативної активності учнів школи» та з результатами діагностування виступала на педагогічній раді школи.
Проводилась психодіагностична робота з обдарованими дітьми (оновлення банку даних), психологічна підтримка та допомога в соціальній адаптації.
Консультативна робота.
Протягом року проводилась консультативна робота з учнями, батьками, педагогами. Була проведена дискусія для батьків «Психологічна готовність до шкільного навчання. Адаптація їх дітей»; класні керівники були ознайомлені з рекомендаціями щодо регулювання взаємовідносин в учнівському колективі, щодо поліпшення стосунків між учнями та надавалася допомога вчителям в поповнені методичних матеріалів з профілактики насилля в родині та в учнівському середовищі; проводився діалог «Причини проблем поведінки дітей та помилки їх виховання» та круглий стіл з батьками учнів девіантної поведінки «Помилки родинного виховання. У чому вони полягають» та «Правові стосунки сучасного сімейного виховання»; був оформлений куточок для батьків «Адаптація дитини до умов навчання в початковій школі».
Прогностичні та профілактичні функції були направлені на співпрацю з педагогічним колективом, соціальними працівниками зі служби у справах дітей, сім’ї та молоді, представниками Центральної Районної лікарні, поліцією. Проведено діагностику для усвідомлення користі здорового способу життя для дітей «Проблема шкідливих звичок для учнів».
Профілактичні функції слугували прищепленню учнів навиків здорового способу життя та їх дотримання : здійснено контроль за відвідуванням занять учнями школи; проведено годину спілкування «Що потрібно знати про СНІД»; індивідуальні відверті розмови « Агресія та насилля у підлітків»; індивідуальні обговорення з учнями «Як поводитися під час виникнення конфлікту»; розроблено та ознайомлено учнів з листівками «Захисти своє життя та здоров’я», «Туберкульоз – це …».
Були проведені консультування батьків з питань організації оздоровлення дітей пільгових категорій; діалог щодо правової грамотності «Права дитини. Обов’язки дитини»; «Емоційні стани дитини та батьків, як вони впливають на спілкування в родині».
В квітні місяці соціальний педагог була учасником тренінгу для педагогів та психологів навчальних закладів Миколаївської області в сфері профілактики ВІЛ/СНІДу, туберкульозу, вірусних гепатитів та хімічної залежності та на засіданні круглого столу «Проблеми розвитку емоційного інтелекту вчителів початкової освіти в умовах нової української школи» та отримала відповідні сертифікати.
На початку навчального року було створено Раду профілактики правопорушень та бездоглядності, до складу якої входили адміністрація школи, класні керівники. Впродовж навчального року було проведено 5 засідань.
Проведена робота соціального педагога сприяла поліпшенню психологічного клімату в учнівському колективі; профілактиці негативних явищ та пропаганді здорового способу життя серед учнів, батьків. Учні стали більш відкриті до розмов, їм цікаво приймати участь у всіх видах діяльності, вони із задоволенням приймають участь у відкритих тренінгах, вправах, йдуть на контакт та виконують прохання. Виявлення та розкриття індивідуальних особливостей дитини, їхніх вподобань та проблем, з якими вони стикаються в своєму житті, допомагають у подоланні та вирішенні цих труднощів та негараздів, в наданні соціальної і психологічної допомоги, зближення з дитиною та родиною.
Завдання на наступний навчальний рік
- Приділяти більше уваги на підвищення рівня самооцінки кожної дитини, вирішенню конфліктних ситуацій в учнівських колективах, самоорганізації, зниженню напруженості, формуванню комунікативної компетентності; при профілактичній роботі з учнями та вчителями;
- Тримати на контролі жорстоке поводження між однолітками (булінг); пропагування безпечних умов співіснування; формування норм поведінки ; збереження духовного, морального та фізичного здоров’я учасників педагогічного процесу як чиннику соціалізації особистостості.
|