Правове виховання
Пріоритетним в виховній роботі було питання профілактики правопорушень серед учнів школи. Превентивне виховання займало центральне місце в роботі школи і було побудоване відповідно до нормативних документів, проводилась згідно з планом спільних заходів із органами місцевого самоврядування, службою у справах дітей Березнегуватської райдержадміністрації. Робота з правового та превентивного виховання, попередження злочинності та правопорушень, профілактики асоціальних проявів у поведінці та формування імунітету до негативних впливів серед учнів школи поєднувалася із системою національно – патріотичного, громадянського, морального, трудового, родинного виховання; здійснювалася та вирішувалася під час уроків та в позаурочний час; передбачала цілеспрямовану, планову, взаємопов’язану, керовану діяльність складових її частин – від директора до учителя, до педагога організатора, до соціального педагога, до бібліотекара ; охоплювала як учнів, так і їхніх батьків, вчителів, органи учнівського та місцевого самоврядування.
З метою запобігання скоєнню правопорушень учнями у школі під час освітнього процесу було заплановано та проведено такі профілактичні, інформаційно-просвітницькі заходи, а саме:
-
-
-
- Рейд «Сім’я» в опікунські сім’ї;
- Уточнення банку даних на дітей, які перебувають на обліку у ССД,
КМСД (вересень);
- Взаємоінформування про дітей та підлітків, які скоїли правопорушення (вересень) ;
- Надання інформації про виконання опікунами своїх обов’язків щодо
виховання та утримання дітей, характеристик на цих учнів до ССД (вересень);
- Виявлення по класах учнів, схильних до правопорушень (вересень);
- Звірка списків учнів, що знаходяться на обліку у ССД, КМСД
(вересень);
- Рейди у сім’ї учнів з метою обстеження умов проживання дітей,
наявності учнівського робочого місця, комісією складено відповідні акти
(зберігаються в особових справах учнів);
- Уроки «Правознавства» направлені на ознайомлення учнів з основами
теорії держави і права, на формування уявлення про державно-правові реалії України, на формування правових знань, поглядів, навичок правомірної поведінки школярів, розвитку пізнавальних здібностей учнів
- Бесіди про Статут школи, права та обов'язки учнів, правила для учнів.
«Закони, норми, правила шкільного життя» 1-9 класи (вересень);
- Рейд – перевірка «Шкільна форма – це модно» 1-9 класи (вересень, лютий);
- Рейд «Години інформування» 1-9 класи (жовтень);
- Години спілкування «Як не стати жертвою торгівлі людьми» 1-9 класи (жовтень);
- Профілактична бесіда «Підліток і вулиця: небезпека, несподіванки, загрози» (жовтень);
- Рейд «Відвідування учнями школи» 1-9 класи (листопад);
• Рейд по перевірці ранкової зарядки «Бадьорий ранок» 1-4 класи (листопад) ;
• Тиждень профілактики шкідливих звичок. Тематична бесіда з
медичним працівником «Правда про паління та тютюн» 5-9 класи;; презентація «Курити - чи ні?» 7-9 класи; (листопад);
• Всеукраїнський урок «Права людини» з нагоди проголошення Загальної декларації прав людини 9 клас (грудень);
- Всеукраїський тиждень права: години спілкування «Великий дім –
держава», «Права у моєму житті», Флеш – моб «Я – громадянин і патріот своєї держави» 1-4 класи; диспут «Що робити, коли порушуються ваші права?» 8-9 класи; конкурс малюнків «Права у моєму житті» 1-4 класи; квест «Істина свобода та відповідальність» 7-9 класи; кінолекторій «Ти людина, значить маєш права» 6-7 класи (грудень).
- Рейд – перевірка «Урок» (лютий).
- Тиждень профілактики явищ дискримінації і насильства в учнівському середовищі (лютий).
- Анкетування з проблем конфліктів у школі (лютий).
- Опитування учнів 5-9 класів «Мій клас» за методикою Бовзера у модифікації Ю. Гільбуха (лютий).
- Анкетування щодо обізнаності школярів з проблем насильства (лютий
- Тиждень морально – етичного виховання (березень)
- Анкетування серед учнів «Методика визначення схильності до суїциду» (М. Горська) (березень).
- Всеукраїнський день боротьби із захворюванням на туберкульоз. Круглий стіл «Проблема туберкульозу в Україні» (березень).
Члени шкільного парламенту залучалися до участі в громадському житті школи, до роботи по попередженню негативних проявів серед учнівської молоді та попередження шкідливих звичок та правопорушень:
- здійснювали чергування під час виховних та розважальних заходів;
- контролювали відвідування уроків, спізнення;
- залучалися до чергування по школі, визначали порушників;
- запрошувалися на засідання ради профілактики, де представляли інтереси учнів.
У школі адміністрацією, вчителями - предметниками, класоводами, класними керівниками постійно контролювалося охоплення навчанням учнів та їх відвідування навчальних занять. Діяла єдина загальношкільна система обліку відвідування учнями занять. Щоденно збиралися дані про учнів, відсутніх у школі; уточнювалися причини відсутності та заповнювалися в «Журнал обліку відсутності учнів у школі». Класоводи, класні керівники вели облік відсутності учнів свого класу в класних журналах, збирали документи про причини відсутності учнів (медичні довідки, заяви та пояснювальні від батьків ), які зберігалися у спеціальних теках «Облік відвідування школи учнями класу ».
Весь освітній процес у школі також підпорядковувався Концепції « Школи сприяння здоров’ю», де головним пріоритетом було передача учням достовірних знань про здоров’я і здоровий спосіб життя; сприяння розповсюдженню знань про здоров’я в школі, родині, суспільстві, залучення школярів до активної пропаганди здорового способу життя серед однолітків, підвищення рівня національної культури та дотримання традицій народу. Практичною діяльністю моделі «Школи сприяння здоров’ю» було:
-
-
-
- Тематичні години спілкування
- Тиждень правознавства
- Місячник знань правил безпеки життєдіяльності
- День здоров’я
- День ЦЗ
- Робота ДЮП
- Уроки фізичної культури
- Уроки основ здоров’я
- Спартакіади
- Легкоатлетичний крос
- Спортивно – патріотичне свято «Козацькі розваги»
- Оздоровлення дітей влітку
- Застосування здоров’язберігаючих технологій на всіх уроках
- Загальношкільні виставки та Акції «Скажемо СНІДу – ні», «Твоє життя – твій вибір», «Життя без паління»
- Бесіди, інструктажі з попередження дитячого травматизму та нещасних випадків
- Просвіта батьківської громадськості з даного питання
- Співпраця з ССН, ЦРЛ, працівниками правоохоронних органів.
Організація виховного процесу в школі сприяла вихованню в учнів свідомого ставлення до свого здоров’я та здоров’я інших, формуванню гігієнічних навичок і засад здорового способу життя, збереженню і зміцненню фізичного та психічного здоров’я; досягненню ефективності роботи педагогічного колективу щодо координації діагностико – профілактичної просвітницької роботи школи, сім’ї, громадськості, правоохоронних органів щодо попередження правопорушень, бездоглядності та інших негативних проявів; забезпеченню духовної єдності поколінь, збереженню родинних традицій, вихованню національної свідомості; утвердженню принципів загальнолюдської моралі: правди, справедливості, милосердя, патріотизму, доброти; вихованню в учнів правової культури: поваги до Конституції; державної символіки, знання та дотримання законів; посиленню ролі сім’ї у вихованні дітей, зміцненню її взаємодії зі школою.
Протягом 2017-2018 навчального року проводилася дієва робота з батьками:
Відповідно до статті 55 Закону України «Про освіту» батьків здобувачів освіти було залучено до участі у освітньому процесі школи.
Важливою складовою освітнього процесу сучасного закладу освіти є організація роботи з батьками, сім’ями. У серпні 2017 року на педагогічній раді був прийнятий Річний план роботи школи, одним із розділів якого є «План роботи з батьками в 2017-2018н.р.», метою якого було залучення батьків до загального освітнього процесу, використання їх творчих можливостей в позакласній роботі з класними керівниками.
На початку навчального року кожний класний колектив обрав батьківський комітет, з метою ведення цілеспрямованої та результативної роботи. Голови батьківських комітетів увійшли до складу шкільного батьківського комітету, на якому було обрано голову. Голова батьківського комітету Лис Катерина Миколаївна планувала роботу засідань батьківського комітету, вела документацію, входила до складу бракеражної комісії та була частим гостем нашої школи.
На засіданнях класного та шкільного батьківських комітетів розглядалися питання навчання і дисципліни учнів та участі їх у житті класу і школи, ремонту класу і школи, надання благодійної допомоги. Вся робота батьківських комітетів не була хаотичною, вона організовувалась згідно розробленого плану і носила обміркований прагматичний характер. Більшість батьків позитивно налаштовані до школи, являлися активними помічниками класних керівників та учасниками різних виховних заходів. З великим задоволенням батьки відвідали Свято Першого дзвінка та перший урок у 2017-2018 навчальному році, Козацькі розваги до Дня захисника України, Новий рік, спортивне свято « Тато, мама і я спортивна сім’я»( родини учнів 2 класу), Випускний вечір. Дуже щирі почуття були на святі «Прощання з початковою школою», на якому класний керівник Юрченко Л.П. показала тісний зв’язок з батьками, їх співпрацю та взаєморозуміння у вихованні дітей.
Двічі на рік у школі проходили благодійні ярмарки, до яких батьки також залучились, проявивши активність та господарську дбайливість.
В минулому навчальному році семеро учнів здобували освіту за індивідуальною формою навчання. Батьки зібрали всі потрібні документи, написали заяви, прийняли участь у розробці навчальних планів та погоджені розкладу уроків. Для них у листопаді була організована зустріч у вигляді родинного моста, де розглядалися проблеми дітей з особливими освітніми потребами, батькам надавалась психологічна допомога та поради. Соціальний педагог Артюшенко Н.В. підготувала цікаві вправи, які сприяли налаштуванню батьків на позитивні емоції.
У грудні 2017 року були проведені загальношкільні батьківські збори у формі батьківської педагогічної лабораторії (для 1-4 та 5-9 класів окремо), метою яких було озброїти батьків основами педагогічної та психологічної культури, ознайомити з актуальними питаннями виховання, встановлення контакту між батьками і педагогами, дати можливість батькам проаналізувати роботу шкільного парламенту. Директор школи Тацька Г.Л. розповіла батькам « Про умови успішної діяльності навчального закладу», з етикою сімейних стосунків за педагогікою В.Сухомлинського познайомили Хоменко Л.І. та Пилюга І.Я. , а з умовами успішного виховання дітей в сім’ї – Борисенко Т.В. та Артеменко Л.В.
У січні з батьками учнів , які мають девіантну поведінку була проведена робота у формі круглого стола під назвою «Помилки родинного виховання. У чому вони полягають» та «Правові стосунки сучасного сімейного виховання», яку підготували соціальний педагог Артюшенко Н.В., вчитель правознавства Базарова Л.Г.
У квітні було проведено яскраве свято шкільної родини «Іменини моєї школи» ( для учнів початкової школи), на яке були запрошені батьки учнів. Слова учнів четвертого класу були сповнені щирою подякою та гордістю за рідну школу, на протязі всього свята відчувалося тепле відношення всіх присутніх до школи.
На протязі року з класними керівниками батьки підтримували тісний зв'язок за допомогою пояснювальних записок, щоденників, відвідуванням уроків, проведенням бесід, телефонних розмов, через сайт. Періодично проводили анкетування батьків з метою їх оцінки діяльності школи з виховання та навчання дітей, збору пропозицій з удосконалення освітнього процесу. Класні керівники, соціальний педагог тримали під постійним контролем сім’ї, які потрапили у складні життєві обставини, постійно надавали консультації родинам , в яких виховуються учні, схильні до правопорушень ( Бервенок Д., Коваленко О., Яремко С., Сіраж А.). Двічі на рік класні керівники разом з головами батьківського комітету та соціальним педагогом проводили рейди обстеження сімей, в яких знаходяться діти під опікою ( 14 учнів школи).
Участь батьків у освітньому процесі в 2017-2018 навчальному році сприяла налагодженню тісного зв’язку школи з батьками, створенню належних умов навчання та виховання для кожного учня школи , підвищенню педагогічної культури батьків , здійсненню соціального нагляду, пропагуванню кращого досвіду виховання дітей в сім’ях .
|