Сучасна шкільна освіта в Україні спрямована на створення умов для розвитку і самореалізації кожної особистості, виховання покоління, здатного вчитись протягом усього життя, створювати і розвивати цінності громадянського суспільства. Головною метою освітніх зусиль стає повне розкриття можливостей і здібностей особистості, її духовного потенціалу, щоб вона була спроможною в мінливій реальності спиратися, перш за все, на власні сили. В нашій шолі побудований такий освітній процес, який забезпечує тривалий і цілісний виховний вплив на учнів.
Превентивне виховання посідає важливе місце в системі виховної роботи нашої школи. Воно включає в себе підготовчі та профілактичні дії педагогічного колективу, спрямовані на запобігання формування в учнів негативних звичок, рис характеру, проявам асоціальної поведінки та організацію належного догляду за діяльністю школярів.
Метою превентивного виховання є досягнення сталої відповідальної поведінки, сформованості імунітету до негативних впливів соціального оточення.
Основні завдання превентивного виховання:
- створити умови для формування позитивних якостей особистості в процесі різноманітних видів трудової, навчальної, позашкільної діяльності, що сприяють інтелектуальному, морально-етичному, естетичному розвитку, виробленню стійкості до негативних впливів;
- забезпечити соціально-психологічну діяльність, педагогічно зорієнтовану на протидію втягуванню дітей та молоді в негативні ситуації;
- надавати комплексну психолого-педагогічну допомогу;
- стимулювати неповнолітніх до здорового способу життя і позитивної соціальної орієнтації.
Основні напрями превентивного виховання учнів школи: профілактика правопорушень серед неповнолітніх; утвердження здорового способу життя; профілактика тютюнопаління, вживання алкоголю; підвищення соціальної компетентності молоді, формування відповідальної поведінки.
У превентивному вихованні учнівської молоді важливим є залучення до виховного процесу батьків, громадських організацій, самоврядування; координація взаємодії школи, сім’ї та громадськості. Постійна співпраця школи з батьками, іншими суспільними виховними інститутами, забезпечує стійкість і стабільність навчально-виховного процесу, сприяє усуненню психолого-педагогічних порушень соціальної адаптації неповнолітніх.
У 2018-2019 навчальному році в школі навчається 174 учня З них 11 – діти – сироти та позбавлені батьківської опіки;34 – з багатодітних сімей; 18 – з малозабезпечених сімей; 0 – діти, схильні до правопорушень; 9 – діти – інваліди ( 8 учнів на індивідуальному навчанні),діти, схильні до вживання тютюну – 2, діти , які опинилися в складних життєвих ситуаціях-7, діти з неповних сімей- 19, діти напівсироти- 9, діти з кризових сімей- 2. Робота педагогічного колективу школи у напрямі превентивного виховання полягає передусім у формуванні в учнів високих моральних якостей, які є головним чинником вибору способу поведінки і в основу цієї роботи покладенопринцип дитиноцентризму та педагогіки партнерства. У школі вже довгий час діє рада профілактики правопорушень, до складу якої входять: адміністрація школи, класні керівники та соціальний педагог. В обов’язки ради входить організація та проведення правової пропаганди серед учнів, організація навчання класних керівників формам і методам профілактичної роботи, підтримання тісних зв’язків з правоохоронними органами, лікарями.
У нашій школі склалася своєрідна система профілактичної роботи: контроль за відвідуванням учнями школи ведеться класними керівниками у спеціальному журналі; розроблені правила для учнів; ведеться постійна індивідуальна робота зі школярами; створено Комісію дисципліни та порядку, що слідкує за дотриманням правил поведінки і правопорядку під час уроків та в позаурочний час.
Значне місце в організації індивідуальної роботи з важкими учнями займає соціальний педагог. Робота психолого – педагогічної служби школи проводиться за такими напрямами: діагностика; бесіди з вчителями, батьками та учнями; ведеться корекційна робота з важковиховуваними учнями.
Ефективним у діагностичному плані є відвідування класним керівником учнів удома. Це дає можливість ознайомитись з умовами проживання і виховання дитини, з’ясувати соціальний статус сім’ї, де виховується учень, налагодити контакт з батьками. На основі проведеної діагностичної роботи кожен класний керівник на початку навчального року складає психолого-педагогічну характеристику класу, оформляє соціальний паспорт класу, планує роботу з класним колективом та індивідуальну роботу з учнями, схильними до правопорушень. Згідно з отриманими від класних керівників даними соціальний педагог складає соціальний паспорт школи, план правовиховної роботи в школі.
У роботі з учнями, схильними до правопорушень, найбільш результативним є особистісно зорієнтований підхід. Тому чи не найбільшу увага надається індивідуальній роботі з такими учнями. Вона передбачає щоденну цілеспрямовану планомірну роботу класного керівника з учнями, їх батьками, вчителями - предметниками. Індивідуальна робота з учнями включає різні форми та методи: бесіди, відвідування учнів удома, зустрічі з представниками правоохоронних органів, залучення учнів до участі в позакласному житті школи.
Головною ланкою, яка забезпечує теоретичне та методичне керівництво роботою класних керівників, учнівського перламенту є адміністрація школи. Адміністрація школи контролює результати роботи класних керівників, вихователів груп продовженого дня, органів учнівського самоврядування, керівника гуртка, батьківського активу, шкільної бібліотеки. З цією метою видаються відповідні накази по школі, проводяться наради при директору
Форми і методи просвітницької та профілактичної роботи починаються від найпростіших: бесіда, гра, екскурсія у молодших класах та ускладнюється з урахуванням знань і вікових особливостей дітей.
Згідно плану роботи школи щорічно проводяться Тижні правового виховання, під час яких класоводами та класними керівниками, педагогом – організатором, вчителем правознавства, бібліотекарем, вчителями образотворчого мистецтва організовуються з дітьми КТС(колективні творчі справи), лекції, тренінги, бесіди, години спілкування на такі теми:
«Молодь та протиправна поведінка»;
«Учнівська молодь:цінності та пріоритети»;
«Як я знаю свої права» та «Права людини»;
«Чи добрі ви?»; «Який я у спілкуванні»
;«Права дитини – права людини» ;
«Скарбниця правознавця» – бібліотечна виставка правової літератури;
«Мої права та мої обов`язки» ;
«Правознавство в малюнках» ;
«Історія України – історія правових відносин»;
«Клуб знавців права».
Щорічно в школі відбуваються зустрічі з представниками правоохоронних органів Тому діти мають змогу послухати лекцію на тему “ Права та обов’язки неповнолітніх», лекції в рамках Акції «16 днів без насилля»
Соціальним педагогом Артюшенко Н.В. та заступником директора школи Юхименко Т.В. було проведено тренінг а також індивідуальні бесіди з дітьми , схильними до правопорушень про відповідальність, про права кожної дитини та обов’язки перед іншими.
Формуванню навичок здорового способу життя в школі приділяється належна увага з боку адміністрації, вчителя основ здоров'я, класних керівників, педагогів організаторів.
За рахунок варіативної частини введено спец курс «Вбережемо себе від ВІЛ» для учнів 8 класу. Зміст викладання цього курсу має превентивний характер, орієнтований на розвиток дітей, вихованню соціально спрямованої, відповідальної поведінки.
Серед активних та дієвих форм роботи є: години спілкування «Життєві навички безпечної поведінки», «Безпечне материнство та відповідальне батьківство»; диспути «СНІД – лихо чи провина людства», «Чи можна вберегтися від ВІЛ?»; виставка стіннівок, плакатів та малюнків «Здоровим бути модно», «Алкоголь та наркоманія – чума століття»; захист учнівських проектів «Здоровий спосіб життя – гарантія убезпечення від захворювання», проведення анкетування, зустрічі з лікарями.
Поширення та впровадження превентивної освіти у нашому навчальному закладі дає можливість зробити висновки:
- про підвищення рівня знань та навичок здорового способу життя серед учнів,
-- спроможності до адаптивної та позитивної поведінки учасників освітнього процесу,
- жоден учень школи не стоїть на внутрішкільному обліку та на обліку у кримінальній поліції,
- в школі немає проявів насилля, булінгу, присутні поодинокі випадки вживання табачних виробів та алкоголю,
- немає бродяжництва, пропуски школи по хворобі або по поважній причині,
- наші учні бережуть шкільне майно, відчувають себе господарями, приймають активну участь у всіх загальношкільних заходах
Все це є важливою складовою діяльності школи, школи дружньої до дитини, школи, що підтримує здоров'я, школи, що готує дитину до життя в умовах мінливого сучасного суспільства. Педагогічний колектив школи постійно працює над формуванням позитивних якостей школярів у процесі різноманітних видів трудової, навчальної, позашкільної та іншої діяльності, що сприяють інтелектуальному, морально- етичному,естетичному, правовому розвитку, виробленню стійкості до негативних впливів соціального оточення.
|